26 март 2014

Ръжен пълнозърнест хляб с натурална закваска



































Привет.
Когато съм в България аз много харесвах това, че моята майка купува пълнозърнести хлебчетата. Белият хляб, май вече не е точно същия каквато го продаваха едно време и когато се прибирах в родината не зная защо, но не ми е особено вкусен.
Обикновено единственото което хапвахме всички са хлебчетата на фирма Бонус. Моите хлебчета има тяхната конситенция.

Преди време когато майка ми беше на гости тук, си взе една малка лъжичка домашна квас от моята и си я занесе в България. Тя също започна да меси уханен домашен хляб и да се радва на успехите си.
Аз продължих да се уча и да търся разнообразни идеи за това какво може да се прави с натурална закваска.

Преди време писах за закваската и за да не се повтарям ще ви пратя ТУК.

На кратко имам предварително готова закваска (малко количество ) което съхранявам в хладилник.
Преди да меся, вадя топчицата и я разбивам с хладка вода, добавям ръжено целозърнесто брашно, така че да се получи гладка каша - като за палачиники.


Водата зависи от количестово хляб което искате да направите.

След 15 часа или направо на другия ден, сместа е бухнала и има балончета, готова е за месене.




За домашните ръжени хлебчета ползвам не повече от 200 грама бяло брашно и малко повече от 1кг. ръжено едно намлято. Бялото е само за да държи добре тестото, съпруга ми е месил и без бяло брашно и каза че става, но доста лепи и се налага да меси тестото с повече брашно и после да пече хляба във форма.
Аз правя обаче малки питки.





Тестото трябва да е твърдичко, в него слагам още:  сол, млято ленено семе, млят сусам и овесени ядки. Семената минавам през електрическа кафемелачка.
След като замеся тестото, го оставям за няколко часа да бухне.Обикновено до два часа е готово, следва ново месене като задължително добавям брашно -отново само ръжено едро намлято и пак оставям да втаса.  Това е моя ритуал, две втасвания на третото правя питки или оформяма хлебчетата.

 Меся от сутринта и към обяд вече е време за оформяне на питчици.  Една малка питчица от хляба си оставям в хладилника за следващото месене. Другата част деля на 11 топченца и правя малки топчета - толкова ми се хващат в тавата.
















Оставам питките да встасат, не се притеснявам ако леко се разлеят, това е част от работата с натурална закваска винаги тестото с нея омеква.
Тавата посипвам с брашно - пак ръж.
Оставям да втасат към час, не бухват като белия хляб обаче.
Това обаче е ясно, ръжения хляб е различен, както на вкус и аромат така и на консистенция.




Пека в предварително загрята фурна за кратно на 190С после към 40 минути на 160 С.
Хлебчетата имат много апетитна коричка, която всички обичаме.
Сега са великденските пости и ние си направихме домашно сирене тофу  и домашно соево мляко, по тези видео рецепти.
 На това хлебче определно му отиват разни постни неща включващи маслини, зехтин, сушени доматчета...
На всички у дома им харесва и почти спрях да пека бял хляб. Верето си носи мини филийки на училище, а аз мини питчици на работа.
Ако имате въпроси пишете ми, ще се опитам да разясня всичко което ми е убегнало.
Да се прави ръжен хляб не е никак трудоемко, пращам ви 1001 поздрава от Страната отвъд дъгата и се надявам, че пак ще се отбиете.













Няма коментари:

Публикуване на коментар

Добре дошли, по тихите пътеки към нашата градина. Всяко ваше посещение е повече от гостуване. Всеки ваш коментар е поздрав. Останете, разгледайте и се почуствайте като у дома... Защото всеки ден е вълшебство, и съм щастлива да го споделя точно сега, точно с вас.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...